Marktmanager Henk Jan Freriks. Foto: Frank Vinkenvleugel
Marktmanager Henk Jan Freriks. Foto: Frank Vinkenvleugel

Voor Duitsers is de markt een beleving

Algemeen DinXperience

DINXPERLO - Henk Jan Freriks is marktmanager, (of 'marktmeester' in de volksmond) van de weekmarkt in Dinxperlo en Winterswijk. Een taak die hij zeer serieus neemt en waar hij genoeg uitdaging uit haalt. Samen met alle ondernemers probeert hij wekelijks een fijne markt neer te zetten voor alle Dinxperlose, maar zeker ook Duitse klanten. De markt in Dinxperlo heeft een Euregionale uitstraling en heeft de titel behaald van beste markt van Nederland. Daar heeft onze marktmanager zich samen met de ondernemers hard voor gemaakt.

Door Waltraud Wensink

Freriks: "De markt in Dinxperlo dateert al van 1963 en aangezien we zo ontzettend dicht aan de grens liggen zijn de Duitsers een belangrijke bron van inkomsten op de vrijdagmarkt in Dinxperlo. Wekelijks mogen we gemiddeld 5000 klanten begroeten waarvan de verhouding ongeveer op 70 procent Duitsers en 30 procent Nederlanders ligt.

Trouwe klanten die graag terug komen
Freriks spreek van trouwe klanten die graag terugkomen. "De Duitse klanten die we hier veelal hebben, komen uit de wijde omtrek en zijn inderdaad zeer trouw. Ze willen kwaliteit en als ze op de juiste manier bejegend worden komen ze steeds weer terug. En het mooie is, als ze dan terug komen, gaan ze ook langs de andere ondernemers. Eén van de verschillen met de Nederlandse klanten is dat veel van de Nederlandse klanten echt komen voor de boodschappen zelf en dat de Duitse klanten boodschappen doen inclusief de 'beleving'. Het is voor hun echt een dagje uit. De Dinxperlose markt is grotendeels afhankelijk van de Duitsers. De markt op vrijdag zorgt voor een stukje leefbaarheid, gezelligheid en reuring in het dorp. Je kunt de markt eigenlijk zien als een soort van openlucht supermarkt. De Duitse klanten komen voor koffie, bloemen, vis, friet, kaas, kip, of fruit. De Nederlanders doen veelal dezelfde boodschappen maar het lijkt of ze zich minder de tijd hiervoor gunnen. De Duitsers blijven langer rondhangen".

Aangesproken worden in 'Rudi Carell Duits
"Je wordt hier op de markt regelmatig in het Duits aangesproken maar dat zal voor de meeste Dinxperlose inwoners amper een probleem zijn. Van een taalbarrière is amper sprake. Toch vinden de Duitse klanten op de markt het ontzettend leuk om in 'Rudi Carell Duits' te worden aangesproken. Ze waarderen dat de ondernemers van de markt hier hun best voor doen, maar ook weer niet al te veel, want dan komt het 'nep 'over. De Duitsers die het gezellig gehad hebben op de markt komen met regelmaat ook op andere dagen terug naar Dinxperlo. Ze gaan dan winkelen of drinken een kopje koffie. Er zijn veel Duitse zondagen en het zou mooi zijn dat we samen met de ondernemers uit Dinxperlo hier zo veel mogelijk op in zouden spelen. Dan snijdt het mes van twee kanten omdat je met de komst van de Duitsers ook gelijk de reuring in het dorp hebt en dat is mede gunstig voor de Dinxperlose ondernemers en leefbaarheid van Dinxperlo. Om Dinxperlo gezond het houden hebben we elkaar nodig en moeten we samen met de ondernemers en gemeente naar de mogelijkheden kijken. Daar maak ik me dan ook hard voor", aldus Freriks. De markt in Dinxperlo is door de jaren heen een trekpleister geworden en niet meer alleen voor de Dinxperloërs en Duitsers hier uit de buurt. Freriks: "Ik zie dat er een stuk toerisme ontstaat waarbij vakantiegangers vaker terug komen naar Dinxperlo. Dat heeft onder andere te maken met dat stukje bejegening naar de bezoekers. Laten we samen gaan bouwen aan een sterk Dinxperlo en daar hebben we zowel onze Duitse buren als alle bezoekers van de markt bij nodig. We willen een sterke markt draaien , niet alleen voor de ondernemers, maar ook om Dinxperlo sterk te houden".

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant