Met een VR-bril op waant de deelnemer aan het STERA event zich in een spuitcabine.  Met de verfspuit in de hand ‘kleurt’ hij de autodeur. Foto: Miriam Szalata.
Met een VR-bril op waant de deelnemer aan het STERA event zich in een spuitcabine. Met de verfspuit in de hand ‘kleurt’ hij de autodeur. Foto: Miriam Szalata.

Slimme en fascinerende techniek op STERA-event

Algemeen

DOETINCHEM - Scholen en bedrijven duiken samen in de modernste technieken. De meest slimme oplossingen en innovaties passeerden de revue op het STERA event in Doetinchem.

Door Miriam Szalata

Er schuift een masker over het hoofd, dat qua vorm lijkt op een grote, geblindeerde duikbril. Als ook de koptelefoon over de oren gaat, floept er aan de binnenkant van het masker een beeld op. Plotseling waan je je in een loods van een bedrijf. Als je je hoofd draait, zijn de zijmuren en achterwand ook te zien. Dit masker is een virtual reality bril (VR-bril).
Er komt een man de loods binnen die naar een installatiekast loopt. Het is de monteur van het bedrijf. Er is een storing die hij niet kan oplossen. De monteur zet een speciale bril op waarmee hij contact maakt met de servicedesk elders. Daar zit een techneut achter een beeldscherm die via de bril met de monteur mee kijkt naar de installatie. Hij geeft de monteur aanwijzingen en even later is de storing verholpen.

Het is de fascinerende technologie van de toekomst die al is ingegaan. VR-brillen, AR-brillen, HoloLens, drones en andere slimmigheden die zich in een razend tempo ontwikkelen, stonden dinsdag centraal op het STERA event op de Vijverberg in Doetinchem. Deelnemers aan het event waren afkomstig uit het Achterhoekse bedrijfsleven en van scholen voor voortgezet onderwijs. Ze ontmoetten elkaar, kregen uitleg en mochten zelf de innovaties ervaren.

STERA staat voor Smart Technical Education Regio Achterhoek. Vmbo-scholen (tussen Haaksbergen en Zevenaar), het bedrijfsleven, ROC Graafschap College en vier opleidingsbedrijven hebben de handen ineengeslagen om het techniekonderwijs in de regio te waarborgen. Dankzij praktijklessen bij bedrijven kunnen leerlingen meer vakken volgen en tegelijkertijd kennismaken met het Achterhoekse bedrijfsleven. Gehoopt wordt dat dit ze over de streep trekt om voor technische bedrijven te kiezen.

Verfspuitsimulator
Op het STERA event, dat mede door de 8RHK Ambassadeurs was georganiseerd, luidde de vraag: wat kunnen wij, scholen en bedrijfsleven samen, met al die nieuwe technieken in ons onderwijs en voor onze medewerkers. Een in de ruimte opgestelde verfspuitsimulator scoorde hoge ogen. Met een VR-bril op ontstond een virtuele spuitcabine. De autodeur die in beeld verscheen, kreeg een kleurtje, zodra de zogenaamde verfpistool in de hand op en neer bewoog. Na afloop analyseerde een computer het resultaat.
"Een uitkomst voor zowel scholen als het bedrijfsleven'', meende projectleider Wim Meijnen van STERA. "Je hebt geen materiaal meer nodig en het is milieuvriendelijk. Leerlingen kunnen de techniek leren, maar het is ook voor een bedrijf interessant om zo een werknemer te scholen.'' Goedkoop in aanschaf is zo'n simulator niet. "Misschien kunnen we dat als STERA en bedrijfsleven samen oplossen'', opperde Meijnen.
Met verbazing keken deelnemers aan het event hoe met de inzet van drones data worden verwerkt. Zo waren er filmpjes te zien hoe op een moderne manier windmolens te inspecteren. In plaats van mannen die aan de mast hangen, verzamelen rondvliegende drones informatie over de staat van het bouwwerk. Wat kun je ermee op school?, was de vraag. "Je kunt leerlingen al leren om met een drone te vliegen.''
Het was een inspirerende bijeenkomst, luidde de conclusie na afloop. Nu is het zaak om er goed over na te denken hoe scholen en bedrijfsleven hier samen mee verder gaan.


 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant