Peter en Ingrid Kroesen. Foto: Frank Vinkenvleugel
Peter en Ingrid Kroesen. Foto: Frank Vinkenvleugel (Foto: )
DinXperience

In De Taverne: Peter en Birgit Kroesen

DINXPERLO - Op de vraag of hij geïnterviewd wilde worden voor DinXperience, voor de rubriek In De Taverne, antwoordde Peter Kroesen van Peters Specialiteiten direct met een volmondig ja. Maar kwam er direct achteraan: "Dan zou ik het wel heel leuk vinden om samen met mijn zus Birgit geïnterviewd te worden." En ook al werken ze nu niet meer niet mét maar naast elkaar, tijdens het interview wordt al snel duidelijk dat ze elkaar goed aanvullen.

Door Daniëlle Jolink

De twee mensen die vandaag centraal staan in 'In De Taverne' zijn al meer dan 35 jaar een bekend gezicht voor het winkelende publiek in Dinxperlo. Peter, die als 15-jarige jongen begon met het werken bij Frits Fredriks, is nu alweer vijfentwintig jaar eigenaar van Peters Specialiteiten en staat dagelijks met zijn vaste medewerkers in de winkel. Ook zijn zus Birgit is als vijftienjarig meisje begonnen bij Frits Fredriks, met inpakwerk. Nadat ze een jaartje er tussen uit was, zocht Frits Fredriks personeel en zo heeft zij drieëntwintig jaar bij Frits Fredriks gewerkt en nu werkt zij alweer twaalf jaar bij Wikkerink die destijds de tabaks- en koffiezaak overgenomen heeft.

De liefde voor het vak straalt er vanaf. Birgit: "Bij ons in de winkel komen toch het meest Duitse klanten. Duitsers zijn over het algemeen beleefder maar ook wat gereserveerder. De Duitse klanten die bij ons in de winkel komen vinden het vooral fijn dat wij wat opener zijn en om altijd het vertrouwde gezicht te zien, de vriendelijkheid en de belangstelling van het Nederlandse winkelpersoneel, ze maken dan ook graag een praatje me. Zo was er een aantal weken terug een klant die mij vroeg of ik haar gemist had de afgelopen twee jaar. Ik had haar inderdaad al die tijd niet meer gezien. Hierop vertelde ze me dat haar man overleden was. Je merkt dan dat ze toch fijn vinden dat wij dan een luisterend oor bieden, dat is in Duitsland in de winkels toch anders."

Waar de Duitse klanten voornamelijk voor komen? "Voor de koffie, want dat scheelt toch nog steeds aanzienlijk in prijs. In het verleden was ook tabak hier aanzienlijk goedkoper maar door de belastingheffing erop is dat niet meer zo, maar ook dat kopen de Duitse klanten nog steeds graag hier."

"Maar het is ook afhankelijk van het marktaanbod", merkt Peter op. "Door de jaren heen zie je continue verschuivingen in wat de Duitse klanten bij ons kopen. Zo waren het in het begin vooral de Nederlandse klanten die de vleeswaren bij mij kochten. De Duitsers kochten dat liever bij de Duitse slagers. Vandaag de dag komen ze graag voor bijvoorbeeld een stuk Seranoham. Want niet alleen is die kwalitatief goed, maar het scheelt ook zeker de helft in prijs. Duitsers zijn veel kritischer dan wij Nederlanders wat betreft het eten, zij zijn echte fijnproevers. Wat ze aan eten kopen moet dus vooral goed zijn en ze zijn bereid om daar dan ook veel geld aan uit te geven. Ook zullen ze daardoor veel sneller verschillende merken van een product uitproberen omdat ze zeker willen zijn dat wat ze eten het beste is. Nederlanders daarentegen zijn veel merkvaster; dat wat we voorgeschoteld kregen aan merk van onze ouders nemen wij vaak gewoon over. Nederlanders zijn over het algemeen minder gefocust op smaak. Ook geven we veel minder geld uit aan eten dan onze Duitse buren, het minste van alle Europeanen zelfs."

Op de vraag wat het grootste verschil is tussen de Duitse en Nederlandse consument, antwoordt Peter: "Duitsers kopen meer in een keer. Maar dat komt ook omdat bijvoorbeeld Dinxperloërs wel drie keer in de week komen en Duitsers maar een keer in de week of maand. En Duitse klanten kopen niet zoals de Nederlandse klanten bijvoorbeeld een onsje ham maar nemen een hele ham mee. Zij leggen hele voorraden aan in de kelder waar ze dan een hele tijd weer mee vooruit kunnen. Ook Birgit herkent dit: "Duitsers kopen hier met massa's tegelijk in en de Nederlanders komen voor een of twee pakjes.

"Het werken met zowel Nederlandse- als Duitse klanten maakt dat het werken aan de grens zo leuk is", aldus Peter en Birgit.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden