Sensire: beperkt bezoek, sluiting dagvoorziening

Algemeen

Preventieve maatregelen in thuiszorg en ondersteuning

REGIO - De ontwikkelingen rondom het coronavirus volgen elkaar snel op. Dagelijks neemt Sensire nieuwe of aanvullende maatregelen om haar klanten, bewoners en medewerkers te beschermen. Sensire baseert besluiten op richtlijnen van het RIVM en de rijksoverheid en werkt nauw samen met regionale zorgorganisaties. De eigen infectiepreventiecommissie die bestaat uit zorgprofessionals neemt daarbij de zorginhoudelijke beslissingen. Bij maatregelen worden medewerkers en klanten als eerste geïnformeerd. De beschikbare informatie wordt daarna gepubliceerd op www.sensire.nl/overcorona.

Wonen met Zorg
Voor het bezoek aan de bewoners van Wonen met Zorg zijn in de afgelopen week regelmatig nieuwe maatregelen genomen. Het bezoek aan bewoners en revalidanten is nu beperkt tot één persoon, eenmaal
per dag. Ook voor deze bezoekers blijft gelden dat klachten en terugkomst uit risicogebied betekenen dat zij de locatie niet kunnen bezoeken.
Daarnaast stoppen alle activiteiten voor groepen bewoners, zoals kerkdiensten, voorstellingen en andere evenementen. Ook worden de maaltijden in kleinere groepen georganiseerd. Hierbij kunnen geen bezoekers aansluiten. Tenslotte worden vrijwilligers alleen in bepaalde gevallen nog ingezet.

Dagvoorziening
Sensire volgt het advies van de overheid om bijeenkomsten met en bezoek aan ouderen en kwetsbare mensen zoveel mogelijk te beperken. Dit betekent dat met ingang van maandag 16 maart de dagvoorziening sluit. Deze maatregel geldt in elk geval tot en met 31 maart aanstaande, in afstemming met de wijkverpleegkundigen die betrokken zijn bij de bezoekers. Dit is een ingrijpende maatregel die grote gevolgen heeft. Als het noodzakelijk is worden de bezoekers thuis opgezocht door medewerkers van de dagvoorziening.

Zorg Thuis
Voor de zorg aan de klanten aan huis geldt dat Sensire actief op zoek gaat naar alternatieve manieren om de zorg te verlenen. Zo kan het zijn dat persoonlijk contact wordt vervangen door een telefoontje of een videogesprek met zorg op afstand. Ook kan het zijn dat er een extra beroep wordt gedaan op mantelzorgers. Tenslotte kan het zijn dat de samenstelling van het zorgteam tijdelijk verandert. Sensire heeft met Zorgverlening op afstand veel ervaring opgedaan. Daarvan wordt de komende periode intensief gebruik gemaakt. Daarmee hoopt Sensire capaciteit in de zorg vrij te maken en zowel medewerkers als klanten te beschermen. Sensire belooft er alles aan te doen om haar klanten de zorg te bieden die nodig is, met alle deskundigheid, toewijding en professionaliteit die zij mogen verwachten.

Medewerkers
Aan medewerkers van Sensire wordt door de overheid een extra beroep gedaan., om pas thuis te blijven als er naast verkoudheidsklachten ook sprake is van koorts, en door niet naar het buitenland te reizen. Medewerkers die in de doelgroep vallen zijn hierover actief geïnformeerd. Ook gelden er strenge richtlijnen voor bijeenkomsten van groepen zorgverleners, zowel binnen als buiten Sensire. Daarnaast stimuleert Sensire thuiswerken of werken op afstand voor medewerkers in niet-zorginhoudelijke functies en voor zorgprofessionals voor wie dat mogelijk is.

Waakzaam en nuchter
Als grootste zorgorganisatie in de regio kan Sensire bouwen op een omvangrijke groep zeer deskundige en toegewijde zorgprofessionals. Zij doen wat mogelijk is in het belang van de klant en worden door de organisatie daar met uiterste inspanning in ondersteund. Via interne kanalen wordt zeven dagen per week actuele informatie en aangepaste richtlijnen en werkwijzen gedeeld.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant