Willy Ruesen. Foto: Frank Vinkenveugel
Willy Ruesen. Foto: Frank Vinkenveugel

Ondernemen in coronacrisistijd

DINXPERLO - Hoe is het voor de lokale ondernemers om in tijden zoals deze te ondernemen? Kan dit überhaupt nog wel, of betekenen de maatregelen die er nu gelden algehele sluiting en ook geen inkomsten? Onze correspondent sprak met vier eigenaren van verschillende lokale ondernemingen en stelde hen allemaal dezelfde vragen.

Door Daniëlle Jolink

Miranda Klaassen van Miranda's Hairstyling, Dinxperlo
Wat betekent de coronacrisis voor u?
Dit betekent voor mij sinds de aanscherping van de maatregels op 23 maart sluiting van de zaak. Dit heeft natuurlijk een grote financiële invloed maar het belangrijkste vind ik toch dat iedereen gezond blijft. Behalve het feit dat ik omzet mis nu heb ik toch ook de angst dat klanten straks wegblijven. En het feit dat ik nu gedwongen vrij ben betekent voor straks als de zaak weer open mag een hele grote inhaalslag, dat houdt mij nu ook al bezig. Hoe ga ik dat straks inplannen allemaal? Dus dit alles bij elkaar geeft me wel veel stress.
Kunt u nog iets doen voor de mensen en zo ja hoe doet u dat dan?
Het enige wat ik nu nog kan doen is de producten uit mijn kapperszaak verkopen. En verder maak ik van de gelegenheid gebruik om de zaak lekker op te frissen met een schoonmaak- en schilderbeurt.
Zijn er extra maatregelen in verband met de coronacrisis of heeft u een extra service?
De service die ik nu bied is dat ik mijn producten aan huis lever. Klanten appen mij wat ze graag willen hebben. Ik breng dit dan rond en zet het buiten voor de deur neer en stuur de klant dan een betaalverzoek.
Wat wilt u de lezers van De Band meegeven?
Blijf gezond en houdt u zich aan de richtlijnen zodat het zich niet verder uitbreidt.
Heeft u nog een tip voor onze lezers?
Help elkaar en koop zoveel mogelijk lokaal!

Willy Ruesen van Lingerlo, Dinxperlo
Wat betekent de coronacrisis voor u?
Onrust, spanning en minder omzet, er komen beduidend minder klanten dan anders. Die onrust ervaar ik vooral voor de klanten. Je wilt het graag veilig houden en de afstand in acht nemen waardoor je een veel mindere persoonlijke benadering kunt doen, iets wat juist in mijn winkel eigenlijk heel essentieel is.
Kunt u nog iets doen voor de mensen en zo ja hoe doet u dat dan?
Ja, op afstand. Dus nu niet vlak voor een pashokje maar veel verder ervan af. Ik kan bijvoorbeeld nu niet helpen met het vastmaken van een bandje maar kan wel beoordelen hoe iets zit.
Zijn er extra maatregelen in verband met de coronacrisis of heeft u een extra service?
De afstand van minimaal 1,5 meter houden. Maximaal vier mensen tegelijkertijd in de winkel. En ik heb nu aangepaste openingstijden; de maandagmiddag en vrijdagavond zijn we gesloten. Wanneer klanten niet in de gelegenheid zijn om naar de winkel te komen of het niet durven nu, dan mogen ze mij bellen voor een product dat ze willen hebben en dit bezorg ik dan. En verder heb ik een aantal acties, met leuke kortingen, vervroegd.
Wat wilt u de lezers van De Band meegeven?
Rustig blijven, ook tegenover elkaar. Het komt een keer weer goed als we met ons allen de maatregelen handhaven.
Heeft u nog een tip voor onze lezers?
Ik vond het idee van de berenjacht zo leuk. Dus ik hoop dat veel inwoners van Dinxperlo en omstreken een beer voor hun raam zetten zodat de kinderen als ze een ommetje in de buurt maken zoveel mogelijk beren kunnen spotten.

Martijn Takke van Harm Takke Tweewielers, Dinxperlo
Wat betekent de coronacrisis voor u?
Een gekke en onzekere tijd. Je weet niet hoe je het precies moet doen nog allemaal. We hebben het nog wel druk maar de lange termijn moet het allemaal nog uitwijzen.
Kunt u nog iets doen voor de mensen en zo ja hoe doet u dat dan?
Wij hebben de winkel zoveel mogelijk open op afspraak; private shopping dus. Hierdoor hebben we een beperkt aantal mensen tegelijk in de winkel. We plannen per klant anderhalf uur in waarin ze samen met de verkoper de tijd hebben om rustig rond te kijken voor een andere fiets. Ook reparaties gebeuren op afspraak en niet teveel klanten die tegelijk komen om hun fiets te brengen of te halen. Ook hebben we nu een ophaal- en wegbrengservice voor klanten die dit prettig vinden of niet anders kunnen nu. Klanten kunnen nu niet zoals anders zomaar binnen lopen maart we proberen ze op deze manier toch van dienst te zijn.
Zijn er extra maatregelen in verband met de coronacrisis of heeft u een extra service?
We hebben nu de balie met afrekenpunt buiten de werkplaats staan in plaats van in de werkplaat zoals we dat hadden. Hier kunnen de klanten zich melden. Op deze manier proberen we de mensen te spreiden en staat niet iedereen bij elkaar in de werkplaats.
Wat wilt u de lezers van De Band meegeven?
Kom alleen als het nodig is en houdt in gedachten dat het voor de winkeliers nu ook een hele verandering is. wij hebben dagelijks een soort van crisis overleg om te kijken of we weer iets moeten aanpassen of veranderen om zo verantwoord en veilig mogelijk te blijven werken. En wij hopen dat iedereen gezond blijft.
Heeft u nog een tip voor onze lezers?
in het nieuws vertelden virologen dat fietsen ook tijdens deze coronacrisis gezond is. dus blijf vooral fietsen, de anderhalve meter afstand in acht nemend uiteraard.

Freddy Huls van Autoservice Huls, Breedenbroek
Wat betekent de coronacrisis voor u?
Het heeft een grote invloed op de samenleving en voor ons betekent het dat de manier van werken wordt omgedraaid.
Kunt u nog iets doen voor de mensen en zo ja hoe doet u dat dan?
Wij hebben onze manier van werken aangepast en extra veel aandacht voor het houden van afstand en de persoonlijke hygiëne; alles waar de monteur mee in aanraking komt wordt gereinigd en als het lukt dan werken we met handschoenen aan.
Zijn er extra maatregelen in verband met de coronacrisis of heeft u een extra service?
Wij hebben de afspraak dat werknemers met verkoudheids- of griepklachten thuisblijven. En één klantenafspraak per moment en de klant wacht in de showroom om zo afstand te houden. Normaal gesproken is juist de kracht van ons bedrijf dat klanten de werkplaats in mogen lopen en mee mogen kijken met de monteur maar dat kan dus tijdelijk even niet. Bij klanten met gezondheidsklachten halen en brengen we de auto.
Wat wilt u de lezers van De Band meegeven?
Dat ons bedrijf gewoon geopend is en de klanten zijn welkom, alleen de manier van werken is nu anders. Ook is het zo dat zelfs nu in deze crisis de APK-plicht blijft en dat deze niet uitgesteld wordt. Dit soort zaken blijven dus gewoon doorgaan.
Heeft u nog een tip voor onze lezers?
Blijf de lokale ondernemers steunen en verder wens ik dat iedereen gezond blijft en dat deze crisis zo snel mogelijk voorbij is.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden