Wilfried Arentz roept op de maatregelen te blijven respecteren. Foto: Frank Vinkenvleugel
Wilfried Arentz roept op de maatregelen te blijven respecteren. Foto: Frank Vinkenvleugel

'Anderhalve meter, alstublieft'

DINXPERLO - Waar het de eerste twee tot drie weken na de afkondiging van de intelligente lockdown door de premier vrij stil was op de straten in Dinxperlo, wordt het nu steeds drukker. Iets waar Wilfried Arentz, eigenaar van de plaatselijke Jumbo, in principe geen moeite mee heeft, omdat in zijn ogen alles ook zo langzamerhand weer een beetje op gang moet komen. Maar met het versoepelen van de maatregelen merkt Wilfried dat een deel van het winkelend publiek steeds nonchalanter wordt en dat er sprake is van een toenemende verbale agressie. Reden voor Wilfried om de noodklok te luiden en via deze weg een dringende oproep te doen aan iedereen.

Door Daniëlle Jolink

“Direct na de afkondiging van de intelligente lockdown hebben wij in de winkel de RIVM-richtlijnen doorgevoerd en deze wanneer dat nodig was weer bijgesteld en aangescherpt”, aldus Wilfried. “Zo is er begonnen met het verplicht stellen van een winkelwagentje om zo de anderhalve meter-regel te kunnen waarborgen en op deze manier weten we ook hoeveel klanten er in de winkel zijn. Later kwam hier het desinfecteren van de wagentjes en de handen bij en het eenrichtingsbeleid van de winkelpaden. In principe mogen we honderdtien winkelwagentjes in de winkel toelaten maar om de piek eruit te halen en te laten hebben wij er achtentachtig neergezet. Ondanks dat we dan minder klanten in de winkel hebben dan toegestaan, ontstaan er helaas op de smalle plekken soms toch nog wel opstoppingen. Maar in de rest van de winkel is er een goede doorstroming. Ook hebben we logistieke veranderingen doorgevoerd; zo hebben we de werktijden van de inpakploeg wat meer verdeeld en hebben we moeten besluiten om nu toch ook op de zondag de vracht te laten komen. Dit alles met het doel om de ‘piek’ zo laag mogelijk te houden”.

Weerstand
De eerste vier weken stond er dagelijks iemand bij de ingang om de klanten te wijzen op het gebruik van een winkelwagentje en uitleg te geven over de reden waarom je ook met maar een product toch een winkelwagentje mee de winkel in moet nemen. Dit is na vier weken afgebouwd, nu is er alleen in het weekend nog toezicht bij de ingang. De praktijk wijst uit dat door de week de regels zo goed als nageleefd worden maar in het weekend met een meer gemengd winkelpubliek blijkt dit toch lastiger te zijn en is er wat meer toezicht nodig. Wilfried: “In de eerste periode waren de klanten erg meewerkend, maar sinds twee weken vindt er duidelijk een omslag plaats. Er komt steeds meer weerstand tegen de regels en dat baart mij zorgen. Ik heb het gevoel dat dit toch voor een groot deel voorkomt uit het feit dat er hier in de streek relatief weinig mensen geconfronteerd worden met corona en de gevolgen ervan. Hierdoor staan veel mensen er verder vanaf en komt er een soort van gemakzuchtigheid over (een deel van de) mensen heen."

'Spreek elkaar aan'
Dat het lastig is om steeds maar weer de anderhalve meter afstand te houden, daar heeft Wilfried alle begrip voor. “Ik zie het ook gebeuren bij mijn eigen personeel”, zo vertelt Wilfried. “Vlak voordat ze de winkel ingaan, nemen we vaak de regels nog even door, trekken ze hun gele hesjes aan en drie minuten later zie ik ze dan toch dicht bij elkaar staan en moet ik ze weer even helpen herinneren aan het afstand houden. Het moet gewoon echt in ons systeem komen”. Met het herhalen van de regels en mensen aanspreken op de bewustwording ervan heeft Wilfried dan ook geen moeite, omdat hij begrijpt dat deze situatie voor iedereen nieuw is en mensen er nog steeds aan moet wennen. Maar het pijnpunt zit hem voor Wilfried in de toenemende verbale agressie tegen hem en zijn personeel. Wilfried: “Ik merk dat een deel van de klanten begint te ageren tegen de regels zoals bijvoorbeeld het meenemen van een winkelwagentje of het volgen van de winkelrichting. In de afgelopen twee weken worden we dagelijks geconfronteerd met discussies met klanten en krijgen we verwensingen in hele felle en nare woorden over ons heen. Het is zelfs al een aantal keren voorgekomen dat ik een klant helaas de winkel uit heb moeten zetten. Ook krijgen we regelmatig de vraag van andere klanten of we niet kunnen handhaven in het niet naleven van de regels, maar dit mogen en kunnen we wettelijk gezien niet. Het enige wat we kunnen en mogen is de klanten aanspreken. En dit geldt niet alleen voor het winkelpersoneel maar ook voor klanten onderling; spreek elkaar, op een normale en rustige manier, aan én accepteer dit ook van elkaar. Hoe moeilijk het soms ook is. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om de cijfers van het aantal besmettingen laag te houden én om de anderhalve-meter-samenleving met elkaar op een prettige manier nog een hele poos vol te kunnen houden. Laten we alsjeblieft met ons allen die verantwoordelijkheid dan ook nemen”.

Naleving
Ook bij de gemeente ontvangt men signalen over toenemende irritatie bij mensen. Op de vraag of er extra ingezet wordt op naleving van de maatregelen, antwoordt een woordvoerder: "Door de gemeentelijke boa’s en de politie wordt al op de naleving van de voorschriften van de Noodverordening gecontroleerd. Er wordt dus niet extra ingezet, maar natuurlijk worden bepaalde locaties wel vaker gecontroleerd dan andere." Over wie verantwoordelijk is voor eventueel wangedrag in winkels, is zij duidelijk: "Een ondernemer kan wel allerlei voorzorgsmaatregelen treffen in en rond zijn winkel, de klant is en blijft altijd verantwoordelijk voor zijn eigen daden, in dit geval ook bij overtreding van de voorschriften uit de Noodverordening."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden