Het bestuur van de Stichting Tafel Dekje Aalten, Dinxperlo, De Heurne: secretaris Herman Onnink, Henk Smits, Bennie Stronks (planners), voorzitter Jan van Schijndel en penningmeester Martie Balke. Foto: Bart Kraan.
Het bestuur van de Stichting Tafel Dekje Aalten, Dinxperlo, De Heurne: secretaris Herman Onnink, Henk Smits, Bennie Stronks (planners), voorzitter Jan van Schijndel en penningmeester Martie Balke. Foto: Bart Kraan.

Nieuwe stichting blaast Tafeltje Dekje nieuw leven in

Klanten kunnen weer warme maaltijd bezorgd krijgen

AALTEN/DINXPERLO/DE HEURNE – Inwoners van Aalten, Dinxperlo en De Heurne kunnen met ingang van maandag 31 augustus weer maaltijden bestellen via Tafeltje Dekje. Dat hebben ze te danken aan de nieuwe stichting Tafeltje Dekje Aalten, Dinxperlo en De Heurne, die het stokje heeft overgenomen van Careaz Dr. Jenny.

Door Bart Kraan

De keuken van het Dinxperlose zorgcentrum kookte tot dusver de maaltijden voor de klanten van Tafeltje dekje in Aalten, Dinxperlo en De Heurne. De vrijwilligers die de maaltijden rond brachten, haalden die ook op bij Dr. Jenny. Maar na het uitbreken van de coronacrisis stopte het zorgcentrum met Tafeltje Dekje en besloot uiteindelijk deze dienst ook niet meer te hervatten. ''Omdat de keuken van Dr. Jenny 1 oktober volgend jaar wordt gesloten'', aldus penningmeester Martie Balke van de nieuwe stichting. ''En omdat ze niet afhankelijk wilden zijn van een eventuele tweede coronagolf.'
''Careaz Dr. Jenny maakte dat tijdens een gesprek duidelijk aan Balke en aan Bennie Stronks, bestuurslid en planner bij de stichting. Daarna besloten de vrijwilligers om het brengen van de maaltijden anders te gaan regelen. ''Op deze manier vullen we toch een gat in de markt op, Tafeltje Dekje voorziet in een behoefte'', verklaart stichtingssecretaris Herman Onnink het besluit.
Besloten werd om in zee te gaan met Apetito, een landelijke keten voor maaltijdvoorziening, en hotel-restaurant 't Zwaantje uit Lichtenvoorde. ''De klanten bestellen het eten via de site van Apetito of via de menukaart, die ze iedere twee weken van de chauffeur krijgen'', vertelt Onnink. ''Apetito levert het eten aan 't Zwaantje, waar de maaltijden met de steamer worden opgewarmd. Daarna brengen de chauffeurs het eten naar de klanten. ''Dat waren er, voordat de coronacrisis toesloeg, zo'n honderd in Aalten, tachtig in Dinxperlo en achttien in De Heurne. ''We hopen dat de klanten in Aalten en De Heurne ons weer weten te vinden'', aldus Onnink. Hoe het met de afnemers in Dinxperlo gaat, is even afwachten. Nadat Tafeltje dekje vanwege de corona moest stoppen, stapte een aantal mensen uit de grensplaats die van die service gebruikt maakte over naar een restaurant in Dinxperlo. De mensen die van de diensten van de nieuwe stichting gebruik willen maken, kunnen erop rekenen dat steeds dezelfde chauffeur hun maaltijden bezorgt. ''Dat is herkenbaar voor de klanten'', zo geeft voorzitter Jan van Schijndel aan. ''En we kunnen wat sociale controle uitoefenen, want je hebt toch te maken met een groep kwetsbare mensen. Op de vrachtlijst staan ook de contactpersonen van onze klanten. Als er wat aan de hand is, kunnen onze mensen meteen de contactpersoon bellen. Toen we nog bij Careaz zaten, moesten we eerst contact opnemen met Careaz als er wat was. Dit is veel gemakkelijker en directer.''
En de chauffeurs van de nieuwe stichting zijn straks ook niet te beroerd om wat extra hand- en spandiensten te verrichten. Zoals het zodanig klaar zetten van de maaltijd dat de klanten meteen kunnen eten. ''Onze vrijwilligers weten precies waar ze het toetje en de soep moeten neerzetten, dat is gemakkelijk voor de mensen'', zegt Balke. ''En soms doen onze chauffeurs ook wel andere karweitjes, zoals het indraaien van een lamp of iets opruimen.''
De mensen die gebruik gaan maken van de diensten van Tafeltje Dekje Aalten, Dinxperlo, De Heurne kunnen er volgens de stichtingsbestuursleden zeker van zijn dat hun maaltijden warm zijn als ze arriveren. Balke: ''We zetten de ritten zo op dat de klanten bij wie iedere chauffeur langs gaat, niet te ver uit elkaar wonen. Dat proberen we zo doelmatig mogelijk te regelen.'' Het eten wordt iedere dag ook op hetzelfde tijdstip geleverd. ''Het kan wel eens tien minuten vroeger of later zijn dan gebruikelijk'', aldus Onnink. ''Maar de mensen krijgen nooit de ene dag om kwart voor twaalf en de andere dag om kwart voor een hun maaltijden.”
Inwoners van Aalten, Dinxperlo en De Heurne die gebruik willen maken van de diensten van stichting Tafeltje dekje Aalten, Dinxperlo, De Heurne, kunnen dat kenbaar maken door een mailtje te sturen naar: tafeltjedekjeaalten@gmail.com.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden