Dichterbij | Op je gezondheid

Dichterbij | Op je gezondheid

De Achterhoekse gemeenten zijn onbescheiden ambitieus in hun visiedocument ‘Op weg naar 2030’. Eén van die ambities is dat we de Gezondste Regio van Nederland willen worden omdat dat ertoe leidt dat we langer gezond blijven, minder ziekteverzuim, minder zorgkosten voor ons allen en minder medisch personeel nodig om ons te verzorgen en behandelen. Wie zou daar tegen zijn? Zelfs bescheiden mensen als wij Achterhoekers zullen dit een gezonde ambitie vinden.
Het valt alleen nog niet mee om dat doel te bereiken, want we scoren eigenlijk nu maar gemiddeld en op sommige onderwerpen zelfs slecht. We drinken en roken te veel, bewegen te weinig en we zijn te zwaar. Als nuchtere Achterhoekers zullen we daar dus onze schouders onder moeten zetten.
Alcohol is feitelijk een giftige stof die slecht is voor onze hersencellen, en nog eens extra slecht voor die van jongeren in de groei (tot 21 jaar dus!). Ook matig gebruik van alcohol vergroot al de kans op dementie en allerlei soorten kanker. De Gezondheidsraad adviseert sinds kort helemaal geen alcohol meer te gebruiken of hooguit één consumptie per dag. Echt waar, dat is het advies op grond van de laatste medische inzichten.
Overgewicht is ook zo’n onderwerp waarop we slecht scoren. We bewegen te weinig en we eten en drinken te veel. Een Achterhoeker kan je blij maken met een bordvullende lap schnitzel of een vette braadworst maar dat is natuurlijk niet gezond.
Alcoholhoudende dranken bevatten ook veel calorieën en zijn dus een grote veroorzaker van overgewicht. En dat vergroot weer het risico op diabetes, hart- en vaatziekten en op corona natuurlijk. U kunt vrij eenvoudig zelf nagaan of u te zwaar bent door uw BMI-score te berekenen, de BodyMass Index. Gewicht in kilo’s gedeeld door lengte in meters en dan nog een keer gedeeld door lengte in meters. Dus als u 90 kilo weegt en 1.80 lang bent is uw BMI 90:1,80:1,80=27,8. U heeft een gezond gewicht als uw BMI tussen de 19 en 25 is, voor mensen boven de 70 mag het iets hoger uitvallen.
Ik moet u bekennen dat mijn BMI ook al jarenlang te hoog was, maar de tweede coronagolf heb ik aangegrepen om ook eindelijk eens wat aan mijn overgewicht te doen. Meer bewegen, elke dag minstens 5.000 stappen, minder snoepen en drinken en minder vet eten. Het valt niet mee, klopt, maar met Kerst zat mijn BMI onder de 25, misschien wel voor het eerst in meer dan twintig jaar. Als mij het lukt dan moet het velen van u ook kunnen lukken. Een goed begin van het nieuwe jaar kan bijvoorbeeld zijn dat u meedoet aan de actie IkPas (zie: www.ikpas.nl), een maand lang geen alcohol gebruiken. Ontnuchterend, simpel, maar heel gezond. En daarom begin ik dit jaar maar met een alcoholvrije toost: ‘Op je gezondheid'.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden