Uitverkocht Fahrenheit festival brengt house en disco naar de Achterhoek

De tweede editie van het Fahrenheit festival op 27 juli is wederom uitverkocht. Dankzij goede promotie, het werven van de juiste artiesten en het hanteren van een relatief lage ticketprijs lukte het de organisatie om het evenement bij het Winterswijkse Beachclub MEER in grootte te verdrievoudigen. Het idee achter dit festival: vernieuwing in het oosten van Nederland.

Door Hidde van Gijn
WINTERSWIJK - Strandfeesten met dansbare house- en moderne discomuziek zijn vrijwel onbekend in de Achterhoek, maar daar brengen de mannen van Magistraal Events & CHSR.tv (de organisatie achter Fahrenheit) verandering in. "Fahrenheit staat voor zon, strand, disco en house", aldus Jaap Bruijstens, organisator Fahrenheit Festival. Bruijstens vertelt dat er een groeiende vraag is naar festivals met een alternatieve muziekstijl in de Achterhoek, vooral onder de jeugd: "Ik denk dat veel jonge mensen wegtrekken uit de Achterhoek vanwege het gebrek aan vernieuwing in de evenementenwereld. Wij willen laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om een lekker strandfeest te geven in het oosten van het land."

Door de aankondiging van grote namen in de huidige Nederlandse house- en discoscene weet de organisatie de aandacht te trekken van een breed publiek. Door artiesten als Luuk van Dijk en Kraak en Smaak te boeken spreken zij verschillende doelgroepen aan. Beide artiesten maken dit jaar hun debuut op het Fahrenheit festival, maar ook oude bekenden als Pablo Discobar Soundsystem en Holtslag en Brandt komen weer een setje draaien. Bruijstens: "We zijn blij dat we de line-up op tijd hebben geboekt omdat we zo meer zekerheid kregen. Luuk van Dijk komt bijvoorbeeld direct na zijn optreden op Tomorrowland richting Fahrenheit. Als we het boeken hadden uitgesteld was dit misschien een probleem geworden."

De promotie van de tweede editie begon vrijwel direct na het succes van het eerste festival. Het hele jaar door verschenen er berichten op sociale media met daarin de highlights van het eerste strandfeest. "Ik denk dat er in de omgeving veel over Fahrenheit is gepraat het afgelopen jaar. Dit hebben we voor een groot deel te danken aan onze trouwe achterban die het woord verspreidde", zegt Bruijstens. Naast de consistente promotie op sociale media heeft de organisatie ook een afspeellijst op Spotify gemaakt waarin, volgens Bruijstens, de 'sound' van Fahrenheit wordt vastgelegd: "Op deze manier geef je de bezoekers de kans om nieuwe muziek te ontdekken, maar vooral ook om ergens naartoe te leven of juist aan terug te denken. Dit vinden wij erg belangrijk."

Meer berichten