Jeroen Bluemink (l), Chiel Stemerdink en Jan Rietman op het vliegveld in Stadtlohn bij het toestel van Vliegclub Gelre.
Jeroen Bluemink (l), Chiel Stemerdink en Jan Rietman op het vliegveld in Stadtlohn bij het toestel van Vliegclub Gelre. (Foto Han van de Laar)

Vereniging Vliegclub Gelre op zoek naar nieuwe leden voor tweede toestel

Het is een drukte van belang op Wenningfeld, officieel Flugplatz Stadtlohn-Vreden. Door het mooie weer is het levendig, zowel in de lucht als op het terras. Naast het parachutespringen en het zweefvliegen wordt er volop gevlogen met één van de toestellen die gestationeerd staan op het vliegveld.

(door Han van de Laar)

Stadtlohn-Vreden - Jan Rietman, voorzitter van Vereniging Vliegclub Gelre: "We hebben deze vereniging twee jaar geleden opgericht en inmiddels nu zo'n achttien leden. Vier ervan komen uit Winterswijk, de rest uit de regio, waaronder ook uit Duitsland. We hebben samen een toestel gekocht. Leden hebben daarvoor een aandeel gekocht of leveren een bijdrage via de contributie. Daarnaast zijn er ook clubleden met een eigen toestel."

Jeroen Bluemink, de in Ulft woonachtige secretaris van de vereniging: "Dat toestel is de PH-3J6, een Tecnam P92. Met zo'n 100-120 vlieguren per jaar is het vliegtuig rendabel en kunnen de clubleden voor een schappelijke prijs vliegen. Luchtvaart-wetgeving vereist dat het toestel regelmatig uitvoerig wordt gecontroleerd. Ook de vliegers worden periodiek door bevoegde instructeurs aan de tand gevoeld en ondergaan minimaal een keer per twee jaar een medische keuring. Veiligheid staat voorop."

Chiel Stemerdink, één van de jongste leden van de verenging, woont in Ratum, net over de groene grens. "Als ik op de fiets stap, ben ik er zo. Nadat ik een keer kennis had gemaakt met het vliegen was ik er helemaal aan verslaafd. Het is voor mij een prachtige hobby. Een paar jaar geleden was er wat opwinding over de mogelijke uitbreiding van Wenningfeld, dat is niet meer aan de orde. De huidige baan van 1200 meter is voldoende."

Theorie
Eenvoudig om piloot te worden, is het niet. Jan: "Je moet in zeven vakken je theorie halen, dat is een belangrijk deel van het vliegen. Het gaat daarbij onder andere over aerodynamica, meteorologie, fysiologie, navigatie en communicatie. Dat is een pittige studie, maar zonder 'papiertje' mag je niet vliegen. Daarnaast zijn er deskundige gastsprekers die lezingen houden bij onze verenigingen. Dat vindt allemaal hier plaats. Binnenkort gaat het bijvoorbeeld over radiotelefonie en het indienen van vluchtplannen."

Nieuwe leden
De vereniging zoekt nieuwe leden omdat het meer mogelijk maakt, bijvoorbeeld de aanschaf van een tweede toestel. De vereniging richt zich op de Achterhoek, maar iedereen is welkom. Jeroen: "We organiseren bijvoorbeeld tochten met navigatieopdrachten en uitstapjes naar andere vliegvelden. Vorig jaar zijn we met een aantal toestellen naar Koblenz geweest. Daar loop je zo de stad in. Aan het einde van de dag, bij daglicht, vliegen we dan weer terug. Maar je kunt ook gerust een 'rondje Achterhoek' doen. Onze vliegclub staat op Facebook en Instagram en we hebben een site."

Voor inlichtingen: jeroen.bluemink@vliegclub-gelre.nl en www.vliegclub-gelre.nl.

Meer berichten