De ruime entree van het nieuwe kantoorpand. Foto: Walter Hobelman

De ruime entree van het nieuwe kantoorpand. Foto: Walter Hobelman

SABA Dinxperlo neemt nieuwe kantoorpand in gebruik

Economie

DINXPERLO – Met de verhuizing van alle kantoormedewerkers (die op drie locaties werkzaam waren) naar de nieuwbouw aan de Meniststraat is de eerste stap gezet naar een complete samenvoeging van de activiteiten van SABA Dinxperlo. De productie vindt nu nog plaats op twee verschillende locaties, maar ook die gaan dit jaar nog samengevoegd worden op de nieuwe locatie op industrieterrein De Rietstap. 

Door Walter Hobelman

De kantoorverhuizing is een ingrijpende klus geweest. “Wij hebben daarvoor één van onze medewerkers, Arjen Hagevoort, de verantwoording gegeven om dat hele proces in goede banen te leiden en soepel te laten verlopen. Dat is hem bijzonder goed gelukt”, concludeert Wilfred Otten, aandeelhouder en veiligheidsmanager van het bedrijf, twee dagen nadat de verhuizing is afgerond, in zijn nieuwe kantoorplek. 

Alles aan het pand straalt duurzaamheid uit. “Dat is ook de belangrijkste doelstelling bij alles wat wij doen”, vertelt Otten. Het nieuwe kantoorgebouw is energieneutraal en voorzien van een sedumdak. (een sedumdak is een dak dat begroeid is met bijvoorbeeld vetplantjes, WH). In totaal 1812 zonnepanelen voorzien in een groot gedeelte van de energiebehoefte van zowel het kantoor als de fabriek. Maar ook over het kantoormeubilair is goed nagedacht en is bewust gekozen voor refurbished (hergebruikt) meubilair. “Wat goed is, gooi je niet weg”, vindt Otten. 

Dat er met de verhuizing wel schoon schip is gemaakt vertellen verschillende medewerkers van het bedrijf. ”We hebben alles van onze oude werkplek zelf moeten inpakken en dat geeft direct de mogelijkheid om de boel eens goed uit te zoeken en weg te doen wat weg kan. De papiercontainer zat maandag al direct bomvol”, vertelt één van hen.

De verhuisgroep, onder leiding van Hagevoort, had alles strak voorbereid. In drie dagen tijd is alles ingepakt in dozen, voorzien van een etiket met een plaatsaanduiding waar de doos naar toe moest. Maandag 9 mei stonden de verhuisdozen klaar in de kantoren en konden de medewerkers zelf alles op de juiste plek zetten. “Het ging echt supersoepel”, vertelt iemand. “Binnen een uur had ik alles op de juiste plaats en kon ik weer met mijn gewone werk aan de slag.” Anderen hebben daar iets meer tijd voor nodig gehad, zo her en der staan nog dozen die uitgepakt moeten worden. “Maar we willen en kunnen onze klanten ook niet aan hun lot overlaten omdat wij zo nodig willen verhuizen”, zegt Otten.

Als grote voordeel van het nieuwe pand noemt vrijwel iedereen het feit dat de collega’s nu allemaal op één locatie zitten en dat zorgt na twee dagen al voor het gevoel dat er nu veel makkelijker en efficiënter gewerkt kan worden. “Ik merk nu al dat ik veel sneller even naar een collega toeloop dan in de oude situatie, dan pakte je de telefoon.” Ook het werkcafé voelt nu al als een schot in de roos. “Het werkcafé is de plek waar iedere SABA medewerker kan pauzeren, zowel het productie- als het kantoorpersoneel”, vertelt marketeer Romy Buursink. “Het viel mijzelf al op hoe makkelijk je nu met mensen in contact komt die je amper kent terwijl het al jarenlang een collega van je is. Dat lag natuurlijk voor een groot deel aan de verspreide locaties, daar is ook niets mis mee, maar ik denk dat het werkcafé een belangrijke plek wordt om het SABA teamgevoel hechter te maken.”

Tijdens de rondgang door het nieuwe pand zijn vrijwel uitsluitend positieve geluiden te horen. “Vergeet vooral niet te vermelden dat de ‘verhuisgroep’ een hele dikke pluim verdient”, benadrukt een medewerkster. ”Ze zijn al maandenlang bezig geweest om alles goed voor te bereiden en als het dan ook bijna allemaal lukt, dan verdient dat wel waardering”, valt een collega haar bij. 

Ging er dan helemaal niets mis? “Wat verhuizen betreft zo goed als niets”, zegt Otten. “Het is wel zo, dat nog niet alles helemaal af is. Installatietechnisch gezien moeten er nog wat zaken afgerond worden. Dat heeft te maken met het tekort aan personeel en materialen waarmee onze installateur te dealen heeft. Maar ze zijn hard aan het werk om de laatste zaken netjes af te handelen.”

Later dit jaar volgt de officiële opening en kan iedereen tijdens een open dag op zaterdag 24 september een kijkje komen nemen in het nieuwe pand.

Duurzaamheid speelt een grote rol in het nieuwe SABA pand. Foto: Eigen foto
Er staan nog verhuisdozen. Foto: Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant