Afbeelding

Column Dichterbij van burgemeester Stapelkamp: Achterhoek FoodRegio

Opinie

Al geruime tijd is een flink aantal mensen bezig met het op de kaart zetten van de Achterhoek als FoodRegio. Met steun vanuit de Achterhoekse gemeenten, de provincie en met Europese subsidies. Een mooi initiatief waarbij meerdere invalshoeken samenvallen, die van bedrijvigheid, duurzaamheid, gezondheid en van recreatie en toerisme.
Achterhoekers zijn - gemiddeld genomen - nogal bescheiden en ingetogen, je zult de meesten van ons niet snel luidruchtig de trom horen roeren. Marketing en pr bedrijven zijn we niet zo gewend. Maar dat betekent dat niet alleen de buitenwereld, maar vaak zelfs ook de Achterhoekers niet beseffen wat voor mooi en vooral smakelijk voedsel hier geproduceerd en verwerkt wordt. Want de Achterhoek heeft hele mooie bedrijven in de foodsector, echte smaakmakers, ook in onze gemeente.

Wat bijvoorbeeld Gert Smits in De Heurne ondertussen heeft neergezet is heel bijzonder. Hij beweegt mee met de samenleving en heeft zijn bedrijfsmodel en de groenten die hij teelt, aangepast. Ooit stond hij bekend als preiprins, maar nu is hij onze pompoenkampioen. Hij heeft zijn werkzaamheden verbreed en hij bewerkt en verkoopt zijn eigen producten in zijn eigen winkel. Verduurzaming van zijn bedrijf is al jaren een belangrijk thema, met zonnepanelen op het dak, veel minder bestrijdingsmiddelen en bloeiende akkerranden. Ten slotte is hij slim bezig met marketing en publiciteit, zo was hij onlangs nog op tv te zien in het programma Binnenste Buiten. 

Maar we hebben er nog meer natuurlijk. Zoals Zonvarken in De Heurne, Suzie’s Farm met onder anderen eigen ossenvlees en ijs en Wikkerink Zuivel, beide op de Haart, maar ook Kersentuin Wendelenkamp en Zachtfruit Lensink, beide in Lintelo en De Borghman in Bredevoort die met regionaal geproduceerde ingrediënten een topbier brouwt. Er zullen er zeker nog meer zijn waar je lokaal of regionaal geproduceerd voedsel kunt kopen, maar mijn ruimte is beperkt. 

Het levert de lokale producenten meer op. Door het telen van vrijwel verdwenen of soms juist hele nieuwe rassen neemt de biodiversiteit toe. Bovendien scheelt de korte keten veel onnodig vervoer en is de kwaliteit hoog. Verschillende winkels maar ook horecabedrijven verkopen deze lokale producten, deze markt groeit duidelijk. Wat ook een mooi effect is, is dat deze bedrijven aantrekkelijk zijn om te bezoeken voor recreanten uit de omgeving en toeristen. Ook dat zorgt weer voor extra omzet voor de lokale economie. 

Ik wist het ook niet, maar ik las onlangs dat de hele voedselwereld van producenten, verwerkers en verkopers in de Achterhoek goed is voor bijna 20% van de werkgelegenheid, niet niks dus. 

Vorige week was er in de DRU een groots opgezet Achterhoek Food Festival met tijdens het inhoudelijke programma ook volop aandacht voor gezonde voeding op scholen en in sport- en bedrijfskantines. Een mooi festival, prachtig om te zien en te proeven wat de regio in huis heeft. Daar mogen we fier op zijn. En er liggen nog volop kansen voor verbreding en verdieping. 

Eigenlijk dus best wel een goed idee die Achterhoek FoodRegio!

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant