Hetty Wolf. Foto: Lydia ter Welle
Hetty Wolf. Foto: Lydia ter Welle

Bieb Achterhoekse Poort in gesprek met leden

Algemeen

AALTEN/DINXPERLO – De bibliotheek verandert. Van alleen maar een plek waar je leest en boeken leent, naar ook een ontmoetingsplek met een sociaal-maatschappelijke functie. De bezoeker kan er nog steeds terecht om te lezen en boeken, of andere media, te lenen. Maar in de bieb van nu kan men ook een cursus volgen om de digitale vaardigheden te vergroten, binnenlopen voor formulierenhulp of een lezing bijwonen over bijvoorbeeld gezond eten. Maar hoe gaat de bibliotheek van de toekomst eruit zien? Hetty Wolf, directeur van Bibliotheek Achterhoekse Poort waaronder ook de vestigingen in Aalten en Dinxperlo vallen, ging om daar achter te komen met alle betrokkenen in gesprek. Niet alleen de medewerkers, maar ook de subsidiegevers, de samenwerkingspartners en – last but not least – de leden van de bibliotheek.

Door Lydia ter Welle

Hetty Wolf is ruim een jaar directeur en kreeg bij haar aanstelling de opdracht mee om de bibliotheek klaar te maken voor de toekomst. "In de bibliotheek was van oudsher altijd de collectie het belangrijkst en het uitgangspunt. In de afgelopen jaren is de nadruk van collectie meer op connectie komen te liggen: op verbinden, samenbrengen van mensen, zorgen dat mensen kunnen meedoen. Maar om te weten te komen hoe we dat het best kunnen doen, wat we moeten doen, heb ik heel wat gesprekken gevoerd. Met het kader en de medewerkers van alle vestigingen. Samen bespraken we hoe onze toekomst eruit zou kunnen zien, wat we al doen en wat er nog meer kan. En welke doelgroepen we missen en met wie we samen kunnen werken. Maar ook sprak ik bijvoorbeeld met de gemeenten waar we vestigingen hebben, want dat zijn onze 'broodheren': zij subsidiëren immers. En onlangs nodigden we de leden uit voor een avondje, middagje pf ochtendje in de bieb. Allemaal kregen ze de vraag voorgelegd: 'wat verwachten jullie van ons?'", legt Wolf uit.

Op de ledenavond werden de aanwezigen aan de hand van stellingen verleid tot het doen van uitspraken over de toekomst. De leden kregen de vraag in welke activiteiten ze interesse hadden en welke activiteiten ze nog misten. Er kwamen allerlei suggesties naar voren, van een kookclub in de bieb tot opzetten van een carpool om samen lezingen in de diverse vestigingen te kunnen bezoeken. "Maar we bespraken ook tarieven, en de mogelijkheden om te differentiëren in tarieven, over afschaffen of juist handhaven van het boetesysteem, over het assortiment, van alles kwam aan de orde. De reactie van veel mensen was: 'Wat doen jullie veel!' Dat was heel vaak niet bekend, hoeveel en wat er allemaal gebeurt in de bieb. En wat ook bleek: lang niet iedereen was op de hoogte van de digitale mogelijkheden van de bibliotheek. Digitaal verlengen, de bieb-app, e-books, maar ook mogelijkheden via de website, zoals het aanmaken van een leesprofiel: heel vaak was men er niet of onvoldoende van op de hoogte. Daarnaast kwam heel vaak de behoefte aan workshops of cursussen op digitaal gebied naar voren. Over digitaal zaken regelen, ", aldus Wolf.

Op digitaal

gebied is veel

winst te halen


Het betekent dat de bibliotheek gaat inzetten op verbreden van de kennis. "Vergroten van de bekendheid van onze eigen digitale mogelijkheden, zoals die bieb-app, de website met alle mogelijkheden, aanmaken van een leesprofiel. Maar ook mensen helpen meer thuis te geraken in de digitale mogelijkheden. Dat doen we al, door de cursussen Klik&Tik en DigiSterker, maar er blijkt nog steeds veel behoefte aan, en ook aan meer van dat soort cursussen. Maar we moeten ook beter laten zien wat er allemaal al is en wat we allemaal doen. Daarom hebben we sinds kort meer dan manshoge banners in onze vestigingen staan, met daarop alle activiteiten. We kijken naar alle mogelijkheden om die bekendheid te verbeteren", vertelt Hetty Wolf.

Wat zij en haar team erg leuk vonden om te horen, was het goede 'rapportcijfer' dat de bibliotheken in Aalten en Dinxperlo kregen. "Iedereen is vol lof over onze medewerkers, over hun vakkennis, over de service, over de gezellige sfeer en de hartelijkheid waarmee men wordt ontvangen. Ook over de samenwerking met Estinea, waardoor de openingstijden van de bieb in Dinxperlo ruimer konden worden, en over de vriendelijkheid van de Estinea-medewerkers is men heel positief", vertelt Wolf.

Op dit moment wordt er gewerkt aan het verwerken van de resultaten van alle gesprekken, en aan het omzetten daarvan in beleid, om de bibliotheek klaar te maken voor de toekomst, en zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de gesprekspartners.

'Verrassend

grote

bereidheid om

als vrijwilliger

aan de slag

te gaan in en

voor de bieb'


"Uit de gesprekken bleek ook dat mensen best willen meehelpen als vrijwilliger, vaak liefst projectmatig, bij de organisatie van activiteiten. Dit was een verrassing voor ons. We gaan kijken hoe we dat vorm kunnen geven om het tot een succes te maken. En verder willen we de Bibliotheek Achterhoekse Poort nóg meer zichtbaar maken, zowel fysiek als digitaal, als plek in de samenleving waar mensen terecht kunnen, met een vraag, met een idee voor een cursus, natuurlijk om te lezen en anderen te ontmoeten, maar ook voor cursussen en lezingen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant