<p>Jasper Doest en duif Ollie. Foto: eigen foto.</p>

Jasper Doest en duif Ollie. Foto: eigen foto.

‘Quarantaine’ inspireerde Jasper Doest tot unieke en winnende serie World Press Photo

ZUTPHEN/VLAARDINGEN – De duiven Ollie en Dollie spelen de hoofdrol in ‘Pandemic Pigeons - A Love Story’. De fotoserie waarmee Jasper Doest dit jaar de World Press Photo in de categorie Natuur won. De Vlaardingse fotograaf legde tijdens de eerste lockdown de bijzondere relatie vast tussen zijn gezin en de gevederde gasten. Alle prijswinnende foto’s zijn tot en met 1 augustus te bewonderen in Zutphen.

Door Rudi Hofman

Deze zomer ontbreekt het hem aan tijd, maar enkele jaren geleden bezocht Jasper Doest de World Press Photo Exhibition in de Zutphense Walburgiskerk. ”Het is een heel mooie locatie. Dit geldt voor alle locaties die deze expositie worden uitgekozen. Mij valt ook altijd de inzet en het grote enthousiasme van iedereen op.”

De 42-jarige fotojournalist uit Vlaardingen zou in 2020 voor Nationaal Geographic Magazine vier maanden de wereld over trekken voor een rewildingproject. “Rewilding gaat om het herstel van natuurlijke processen en het creëren van een balans tussen de natuur en hoe wij mensen leven.” 

Balkon
Corona gooide roet in het eten. Doest, zijn vrouw Maaike en hun twee dochters Fleur en Merel sloten zich noodgedwongen maandenlang op in hun appartement. Hun contact met de buitenwereld bleef in deze periode grotendeels beperkt tot hetgeen zij vanaf hun balkon konden waarnemen.

In 2019 hadden op het balkon al twee duiven gebroed en vorig jaar kwamen Ollie en Dollie, zoals de gezinsleden ze noemden, terug om hun favoriete plek op te eisen. “Ik kon hier de humor wel van inzien. Het balkon was ons enige stukje vrijheid, maar wie was ik om de duiven te verjagen?”, zegt Jasper.

Lariekoek
Ollie en Dollie voelden zich steeds meer op hun gemak en streken geregeld neer in de keuken en woonkamer. “In het begin schrokken de kinderen nog van de onverwachte bewegingen van de duiven. Op een van de foto’s kijkt Merel angstig omdat er net een duif vlak over haar hoofd was gescheerd. Wij hebben geleerd dat we niet bang voor Ollie en Dollie hoefden te zijn en dat het lariekoek en apekool is dat duiven als vieze dieren en ziekteverspreiders worden gezien.”


Foto uit de serie Pandemic Pigeons. Foto: Jasper Doest 

Wereldnieuws
Jasper legde zich tussen eind maart en medio juni 2020 intensief toe op dit huiselijke fotoproject. Dat hij hiermee World Press Photo-winnaar zou worden, had hij ‘echt niet zien aankomen’. “Ik zag niet in hoe een verhaal over twee Vlaardingse duiven wereldnieuws kon worden. Deze erkenning was wel leuk én ook om zo dichtbij huis bezig te kunnen zijn. Ik zat er middenin.”

Een stukje herkenbaarheid, het alledaagse en het gegeven dat we tijdens corona allemaal met meer aandacht naar onze eigen omgeving zijn gaan kijken. Deze combinatie van factoren noemt de fotograaf als verklaring voor het succes van ‘Pandemic Pigeons - A Love Story’. Hij zegt te hebben genoten te hebben van de tijd die hij met zijn gezin en de duiven heeft doorgebracht. “Ik ben hier dankbaar voor, het was zeker niet alleen kommer en kwel.”

Andere duif
Ruim een jaar later ziet Doest alleen Ollie nog regelmatig. Van Dollie ontbreekt al geruime tijd ieder spoor. “Een andere duif heeft ze verdreven. Deze duif is nog vrijer, hij gaat zelfs bij ons op schoot zitten.”
Doest timmert al bijna twintig jaar als fotograaf aan de weg. Met succes. Zo viel hij ook in 2018 en 2019 in de prijzen bij World Press Photo, won hij de Zilveren Camera in 2016 en werd hij in 2013 en 2019 uitgeroepen tot Wildlife Photographer of the Year.


Ollie in de keuken van de fotograaf. Foto: Jasper Doest 

Gelijk podium
Voor hem is het winnen van de eerste prijs in de World Press Photo-competitie een primeur. “World Press Photo is het grootste podium dat je kunt krijgen. De expositie gaat de hele wereld over en komt ook in landen waar de vrijheid van dit soort journalistiek en verhalen niet vanzelfsprekend is. Daar doe je het eigenlijk voor. Of je nu eerste, tweede of derde wordt; dat maakt niet zoveel uit. Alle verhalen krijgen allemaal een gelijk podium.”

In diverse media is Jasper Doest natuurfotograaf genoemd, maar die omschrijving voldoet in zijn ogen niet. “Ik ben een fotojournalist die journalistieke verhalen maakt over de relatie en het spanningsveld tussen mens en natuur.” Met zijn reportage over Ollie en Dollie heeft de Vlaardinger laten zien dat hij deze kunst tot in de perfectie beheerst.


www.jasperdoest.com
worldpressphotoinzutphen.nl

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden