De Doetinchemse Rowan Stapelbroek startte vorig jaar augustus de webshop plattevlag.nl, waar ingelijste plattegronden van meer dan dertig Achterhoekse plaatsen te verkrijgen zijn. Foto: Luuk Stam
De Doetinchemse Rowan Stapelbroek startte vorig jaar augustus de webshop plattevlag.nl, waar ingelijste plattegronden van meer dan dertig Achterhoekse plaatsen te verkrijgen zijn. Foto: Luuk Stam

Eigen streek, dorp of stad hangt steeds vaker thuis aan de muur

Zakelijk

DOETINCHEM/GROENLO - Wie de straten van Amsterdam als wanddecoratie in de woonkamer wil hangen, hoeft online niet lang te zoeken, maar ook voor de trotse Achterhoeker is er op dit vlak steeds meer keus. Zo sprongen onderneemsters Rowan Stapelbroek uit Doetinchem en Lisa Wellink uit Groenlo in op deze trend, elk op hun eigen manier.

Door Luuk Stam

De plattegrond van bijvoorbeeld Doetinchem, Gendringen, Lochem of Keijenborg, ingelijst en creatief vormgegeven aan de muur? Of liever de skyline van Winterswijk of Groenlo, vervaardigd uit hout? Wie (online) op zoek gaat naar wanddecoratie met een lokaal of regionaal karakter, vindt alsmaar meer mogelijkheden. Nieuwe ondernemingen in de regio springen in op een trend, die een stukje trots in de woonkamer of elders in huis brengt.

Zo zag de Doetinchemse Rowan Stapelbroek (32) bij vrienden thuis hoe zij de roots van hun familie in ere hielden, aan de wand in de toilet hing een plattegrond van een Fries dorp. Het inspireerde Stapelbroek, die een online marketingbureau runt, om hier in haar eigen regio wat mee te doen. In augustus vorig jaar startte ze de webshop plattevlag.nl, een breed uit te rollen concept, in eerste instantie helemaal gericht op de Achterhoek.

Lijnen
Ze verkoopt ingelijste plattegronden, waarin de Achterhoekse vlag terugkomt. Alle plattegronden zijn digitaal getekend door de Keijenborgse kunstenares Annemarie te Stroet, die samen met Stapelbroek het ontwerp uitwerkte. “Het is een beetje minimalistisch, zo hebben we de rivieren zwart gemaakt in plaats van blauw”, vertelt Stapelbroek. “Er staan geen straatnamen op, wel de lijnen van de grotere straten en plekken. Zodat je met je vinger kunt gaan zoeken van: hier woon ik! Of: kijk, dit is sportpark Zuid!”

Om zich met haar webshop te onderscheiden, koos Stapelbroek voor de combinatie met de in 2018 gelanceerde streekvlag. “Je ziet mensen die vlag vol trots ophangen”, klinkt het. “Het is de manier voor de Achterhoeker om te zeggen van: wij zijn er ook, wij zijn niet van al dat bla-bla zoals in het westen, wij werken gewoon hard en genieten op onze eigen manier. Dat gevoel, die trots komt ook terug bij het zien van de plattegronden.”

Hardloper
Met de combinatie van beide was ook de naam Plattevlag snel geboren. Al direct na de lancering vorig jaar zomer bleek er veel vraag. Doetinchem is vanaf het eerste moment een hardloper. Ook Hengelo – het dorp waar Stapelbroek van oorsprong vandaan komt en waar ze haar kantoor heeft – doet het goed. De collectie bestaat inmiddels uit 35 varianten, ook de regio als geheel is verkrijgbaar.

Bij alle bestellingen gaat een kaartje met een persoonlijke boodschap mee. “We vragen ook iedereen: als je ’m hebt hangen, wil je een foto sturen? Vinden we leuk om te zien! Eén van de eerste bestellingen kwam van een jongen uit Hengelo, die is verhuisd naar het westen. Dat hij dit dan ziet langskomen en denkt van: dit is het dorp waar ik vandaan kom, dit wil ik aan de muur hebben. Dan denk ik: wat ontzettend gaaf!”

Een aantal kleinere dorpen is op verzoek toegevoegd, zo kwam er al snel vraag uit Megchelen. “Die staat er nu bij”, zegt Stapelbroek. “Maar we krijgen ook verzoeken die té specifiek zijn. Dat iemand de plattegrond van Lutjebroek wil hebben, maar dan met de Achterhoekse vlag erin, omdat diegene van oorsprong hiervandaan komt. Ergens vind ik het super mooi dat mensen zoiets graag willen, maar zoveel maatwerk is niet te doen.”

Borrelplank
Tegen een soortgelijk dilemma liep de Groenlose Lisa Wellink (30) aan, toen ze in de coronatijd de plattegrond van haar stad met pyrografie – een techniek om een pentekening in hout te branden – op een borrelplank maakte. Leuk om zelf te hebben, zo was haar eerste idee, maar familie en vrienden waren minstens zo enthousiast. Kon ze zoiets ook voor hen maken? “Dat vond ik mooi, maar ik tekende alles lijntje voor lijntje met de hand, was vaak tot ’s avonds laat bezig, het was veel te bewerkelijk. Ik dacht: wat kan er nog meer?”

Ze kwam uit bij de lasergraveermachine, die uiteindelijk de basis vormde voor haar eigen webshop laserontwerp.nl. Tekende Wellink haar eerste plattegrond – destijds nog hobbymatig – op hout, met deze machine vervaardigt ze die uit hout. Ook hier bleek de vraag groot. Twee jaar terug zegde de van oorsprong Groenlose haar baan als grafisch ontwerper bij een uitgever op. “De grafische kennis had ik al”, vertelt ze. “En de creativiteit heb ik altijd al gehad, nu kon ik echt van hobby mijn werk maken.”


Lisa Wellink zegde twee jaar terug haar baan als grafisch vormgever bij een uitgever op om zich geheel op haar eigen bedrijf te kunnen richten. Foto: PR

Skylines
Bij de opstart van haar bedrijf kreeg ze ondersteuning van de stichting Pak An. Daar ontstond het idee om naast plattegronden ook skylines toe te voegen. Die snijdt de onderneemster nu eveneens uit hout. “En die doen het heel erg goed”, vertelt Wellink, die begon met de skyline van Groenlo, ooit al digitaal ontworpen door haar stadsgenoot Mike Wittenbernds. Hij was direct enthousiast over het idee om van dat ontwerp iets fysieks te maken.

De skylines die Wellink maakt, zijn geen aanblikken die daadwerkelijk als één geheel in het landschap te zien zijn. In haar creaties komen veel elementen terug, die specifiek zijn voor de betreffende plaatsen, daarvoor gaat ze met inwoners in gesprek. “Iedereen die ik benader, is direct heel betrokken en werkt graag mee”, vertelt ze. “Het is heel leuk om aan iemand te vragen van: welk beeld van jouw woonplaats moet ik écht laten zien?”

Stap voor stap
Inmiddels heeft Wellink een heuse productielijn ontwikkeld, onder de noemer ‘Achterhoek op de kaart’ verkoopt ze plattegrondkaarten, skylines én borrelplanken, allemaal zo duurzaam mogelijk vervaardigd, uit restmaterialen en FSC-gekeurd hout. Nog lang niet alle plaatsen in de regio zijn beschikbaar, maar naast Groenlo en Lichtenvoorde breidt ze het aanbod stap voor stap uit. “Vanaf het eerste moment heb ik het idee gehad van: je hebt de vlag al, die is voor de gehele regio, ik vind het juist mooi om de dorpen en steden wat meer uit te lichten.”

De warme band met de eigen woonplaats, die kent ze uit Groenlo. “Daar zijn de inwoners best heel trots op hun stadje”, stelt Wellink. “Voor mij was het wel even uitzoeken hoe dat elders in de regio is, ik heb heel wat rondgevraagd. Dan merk je dat er wel verschil in zit, maar dat dit gevoel van trots bij je eigen stad of dorp wel degelijk in veel plaatsen leeft. De skyline van Winterswijk doet het bijvoorbeeld heel goed, ook bij de Duitsers.”

Samenwerking
De producten van Wellink liggen in verschillende plaatsen eveneens in fysieke winkels. Daarnaast is ze een samenwerking aangegaan met Trots op de Achterhoek, het bedrijf dat online tal van Achterhoekse producten verkoopt. Op verzoek van een bedrijf in relatiegeschenken en kerstpakketten heeft de onderneemster inmiddels ook de skyline van de Achterhoek gemaakt: “Als een mooie tegenhanger van de vlag, een iets chiquere variant.”

In haar eigen huis heeft ze de skyline van Groenlo een mooie plek gegeven, zoals Rowan Stapelbroek haar woonkamer in Doetinchem heeft verrijkt met de plattegrond van de Achterhoek. Beide onderneemsters bruisen van de energie, allebei willen ze hun onderneming de komende tijd graag verder ontwikkelen, met liefde voor de streek. “Zelf voel ik me ook een échte Achterhoekse”, zegt Wellink. “Daar ben ik trots op, hoe gaaf is het dan om de regio op deze manier nóg een stukje mooier te maken?”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant